OPETH - The Last Will And Testament
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Rok 2007 se zdá být plně v režii novopečené maminky Radůzy. Koncem jara, ještě před narozením syna Atilly, stihla vydat a pokřtít své první DVD „Půjdu, kam chci“, které bylo sestaveno ze dvou říjnových koncertů v pražském Divadle Archa (předcházela mu ne zcela totožná audio stopa s názvem „Vše je jedním“) a listí nastávajícího podzimu už může spokojeně opadat za doprovodu sbírky písní šitých tesknou jehlou v komixovém salonu barokních dam. A žádné strachy, tahle šikulka s velkým uchem rozhodně nebyla vyrobena k nějakému pofidernímu štupování za horka...
Možná až překvapivě tichá a klidná - to je první poznatek z novinky. Pomineme-li totiž přítomnost bicí soupravy a celé „kapely“ hnedle v úvodním vyvedeném čísle „Zářivý prostor“ či v průměrnější závěrečné „Ma phuč mandar“ s hostující Kristýnou Korčkovskou, kde je větší expresivita vzhledem k hlasitosti doprovodu povinností, zůstane nám jediná tradiční „hysterka“ - již ze živého záznamu známá „Celé noci tě volám“ (byť klavír vystřídal spinet, nově doplněný hostující trubkou Miroslava Hloucala). Že by však tohle niternější podání mohlo „Dámám“ nějak uškodit nepřipadá vůbec v úvahu.
Užijeme si hlavně klavíru, mnohde posilněného smyčcovým kvartetem, a připočítáme-li neopakovatelné kouzlo Radůziny poezie, ejhle, máme tu jeden šanson naléhavější než druhý. Pizzicatové volání „Můj počerný anděli“, kousavá láska s francouzskou pečetí v „Něžně a mistrně“, mezi prsty pomalu propasírovaná „Za obzorem“ s obří konejšivou silou hoboje, posmutnělý černobílý „Dopis Taťáně“ či „Pevný úder“ zpěvaččina srdce - to všechno jsou výstavní kousky, kdy se text mazlí s hudbou a společnými silami vytváří celek silný jako biceps protřelého mořského vlka. Samostatnou kapitolou jsou variace „Moře pod Smyrnou“ a „Písně kosmické“ (ano, Jan Neruda), kde skvěle nervní atmosféru (prvně jmenovaná) či pocit jakési nedokončenosti (druhá) navozuje lichost doprovodu. To jsou jasné vrcholy alba, k nimž nutno rozhodně ještě připočíst titulní kousek, kde název hovoří za hudbu a další dvě klavírní procházky - tu s ukradenou dobou „Kráčím“ a rovněž i vyrovnané setkání „Na stolku u hodin“. Černý Petr v ruce tak zbývá pro jediný skutečně slabý moment alba - countryovku „Vařič a mapa“, která zbytku alba nejenže hrubě nedostačuje, ale svou trampsky rozjuchanou veselostí zbytečně bortí jinak přesilnou atmosféru. Inu, stane se.
Příznivci Radůzy ověšené nezbytnou harmonikou či drnkající na kytaře mohou možná cítit křivdu, ale ruku na srdce, proč poslouchat něco, co už tu předtím třikráte bylo? „V salonu barokních dam“ je nahrávka, kterou lze s hrdostí vystavit do řady kvalitativně vyrovnané diskografie téhle písničkářky s velkým P, svým odlišným vyzněním z ní však nutně vyčnívá. Osobně jsem tomu velmi rád.
Radůza po čtvrté. Jinak, ale stejně dobře.
8 / 10
1. Zářivý prostor
2. V salonu barokních dam
3. Vařič a mapa
4. Můj počerný anděli
5. Moře pod Smyrnou
6. Něžně a mistrně
7. Za obzor
8. Písně kosmické
9. Dopis Taťáně
10. Kráčím
11. Celé noci tě volám
12. Na stolku u hodin
13. Pevný úder
14. Ma phuč mandar
Gaia (2014)
Ocelový město (DVD) (2012)
Ocelový město (2012)
Miluju vás (2010)
O Mourince a Lojzíkovi aneb pohádkové čtení se zpěvy (2009)
V salonu barokních dam (2007)
Vše je jedním (koncert) (2007)
Půjdu, kam chci (DVD - koncert a film) (2007)
V hoře (2005)
Při mně stůj (2003)
Andělové z nebe (2001)
Blues? (1994)
Vydáno: 2007
Vydavatel: MG Indies
Stopáž: 50:19
Produkce: Radůza
Studio: SQS Všenory
Kvalita, hlavne Dopis Tatane.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.